with Brak komentarzy

Zwykle słyszysz, że fotografując powinno się stabilnie trzymać aparat fotograficzny i uważać, żeby nim nie poruszyć. Nawet najmniejsze drgania mogą wpłynąć na to, że zdjęcia będą nieostre. Zwłaszcza, jeśli ustawiłeś dłuższy czas naświetlania i nie korzystasz ze statywu. I to jest niezaprzeczalna prawda!

Ale czasem można być nieposłusznym! Na szczęście fotografia jest sztuką, w której mile widziana jest kreatywność, indywidualne patrzenie na świat, eksperymenty, artyzm i świadome łamanie zasad. I właśnie dlatego zdradzę ci jak artystycznie wykorzystać niestabilne trzymanie aparatu i jego poruszanie, żeby uzyskać impresjonistyczny malarski efekt.

Poniższe zdjęcia wykonałam tą techniką “z braku laku”. W planach tego dnia były zimowe pejzaże o złotej godzinie, miało być pięknie, już widziałam te spektakularne kadry w wyobraźni, ale niestety miałam pecha. Złotej godziny nie było, za to było nieodpowiednie światło, szaro-bura szmata na dworze i rozczarowanie. Szkoda było jednak uznać ten fotograficzny spacer za stracony, dlatego postanowiłam wykorzystać potencjał miejsca i zrobić malarskie zimowe impresje.

16 mm, f/22, 2.5 sek. ISO100

Zapomnij na chwilę o zasadach i stabilnym trzymaniu aparatu. Poruszenie aparatem fotograficznym podczas robienia zdjęć to sztuczka, którą możesz wykorzystać twórczo i kreatywnie. Taką techniką stworzysz miękkie impresjonistyczne i abstrakcyjne obrazy. Piękne i nieprzewidywalne! Jedyne w swoim rodzaju i często nie do powtórzenia.
Na tych zdjęciach rozmywają się kolory i kształty, wydłużają się drzewa, światła są smugami, woda wygładzoną plamą, a trawy mogą wirować. A wszystko zależy od tego, jaki ruch aparatem wykonasz w czasie robienia zdjęcia. Stąd ta nieprzewidywalność efektu i tym samym szansa na niepowtarzalny obraz. Nie przejmuj się, kiedy ludzie będą pukać się w głowę, widząc jak machasz aparatem. Najwyżej uznają Cię za szalonego, co w sztuce jest jedynie zaletą.

Znajdź dobry temat

Szukając odpowiedniego motywu i scenerii do tego typu zdjęć, zwróć szczególną uwagę na kolory, plamy, linie, kształty. Tu nie chodzi o wierne odwzorowanie i pokazanie detali, tylko o ogólne wrażenie. Dobrze wyglądają w tej technice kontrastowe sceny np.  ciemne drzewa czy brązowe trawy na tle białych plam śniegu, ale też jesienne barwne krajobrazy i kolorowe motywy. Wtedy masz pole do popisu –  możesz rozmazać kolory i wymieszać  barwne plamy.

16 mm, f/22, 1.3 sek., ISO 200

Jest kilka warunków, które trzeba spełnić, aby uzyskać taki efekt. Najważniejszy z nich to ustawienie długiego czasu naświetlania. Pamiętaj, że im dłuższy czas naświetlania, tym można uchwycić większe rozmycie konturów i ruchu, a o to właśnie w tej technice chodzi. Zachęcam Cię do skorzystania z manualnego trybu fotografowania, oznaczonego na pokrętle aparatu literą M albo trybu preselekcji czasu – oznaczonego Tv lub S. Z pewnością nie uzyskasz takiego efektu fotografując na automacie.

Jak ustawić aparat, żeby zrobić impresjonistyczną fotografię?

Zacznij od ustawienia czułości ISO na najmniejszą – ISO 50, ISO 100. Następnie ustaw długi czas naświetlania. Z tym parametrem musisz poeksperymentować. Zacznij na przykład od 1/2 sekundy, ale wypróbuj też 1 czy 2 sekundy.  Długi czas naświetlania, to jednocześnie większa ilość wpadającego do aparatu światła. Tym samym jest duże prawdopodobieństwo, że zdjęcie będzie zbyt jasne i prześwietlone. Akurat w tym przypadku może być to zaletą, ale wszystko powinno być w granicach rozsądku. Dlatego ustaw wysoką wartość przysłony np. f/22 – tym samym przymkniesz przysłonę i zmniejszysz ilość wpadającego światła.

Masz już wszystko ustawione? Teraz wystarczy tylko nacisnąć spust migawki i poruszać aparatem aż do momentu zamknięcia migawki. 

 

16 mm, f/22, 0/5 sek., ISO 100

Celowy ruch aparatu

Po naciśnięciu spustu wykonaj ruch aparatem. Może być to pionowy szybki ruch, który wydłuży pnie drzew czy brązowe kępy traw. Możesz przesuwać aparatem w górę, w dół, w lewo, w prawo albo po okręgu. Zacznij na przykład u podstawy pnia drzewa lub po lewej stronie kadru i przesuwaj aparat w górę płynnym ruchem, aż do momentu zamknięcia migawki. Przy odpowiednio długim czasie naświetlania masz szansę na rozmazane motywy, zatracie konturów i artystyczne smugi . Pomyśl wtedy, że malujesz pędzlem obraz na płótnie. 

35 mm, f/22, 0/8 sek., ISO 100

Technika celowego rozmycia może być przerywnikiem w codziennym fotografowaniu. Nie będziesz stosować jej przez cały czas, ale warto czasem pobawić się i stworzyć coś innego. Z pewności ta technika uświadomi Ci, że fotografowanie z długim czasem naświetlania i ruch aparatu daje zaskakujące efekty i wpływa na rozmycie ruchu i obrazu.

16 mm, f/22, 1.3 sek., ISO 200

 

Zimowa impresja w pigułce:

  • Orientacyjne parametry: mała czułość ISO – 100, 50; wysoka wartość przysłony – np. f/22; długi czas naświetlania – np. 1/4 sek, 1/6 sek, 1 sek – eksperymentuj z długością czasu naświetlania i porównaj efekty.
  • Celowy ruch aparatu – szybki, wolny, pionowy, zygzakowaty, zakręcony, itd. – to zależy od Ciebie. Eksperymentuj, ale nie przesadzaj. Ty wiesz, co sfotografowałeś, niech więc oglądający fotografię też ma o tym pojęcie.
  • Tematy zdjęć – krajobrazy, drzewa, kontrastowe kolorystycznie sceny, linie, kształty, kolory, plamy

 

  Moje fotografie edytowałam w programie Lightroom i poddałam podstawowej obróbce:

  • poprawa balansu bieli
  • rozjaśnienie
  • zwiększenie kontrastu
  • przejrzystość
  • nasycenie
  • światła i cienie

 

Interesuje Cię fotografowanie ogrodów? Zajrzyj do innych wpisów o fotografowaniu:

Fotografowanie ogrodów – idealne hobby dla ogrodników!  KLIKNU TU

Fotografowanie ogrodów. Jak opowiadać historie aparatem?  KLIKNU TU

Fotografowanie ogrodów – podstawowe rodzaje kompozycji   KLIKNU TU

Jeśli spodoba się Tobie ta technika robienie zdjęć i stworzysz w ten sposób niepowtarzalny obraz, to koniecznie pochwal się nim na fejsbukowej grupie

DOŁĄCZ DO GRUPY Fotografia kwiatów i ogrodów - Zielona Bombonierka

 

OBEJRZYJ LIVE o zimowej impresji